Formy pomocy dla dziecka z autyzmem (terapie/metody)
Wspomaganie rozwoju oraz praca z dzieckiem dotkniętym autyzmem jest bardzo dużym wyzwaniem dla terapeutów oraz rodziców z racji na zróżnicowanie i specyfikę tego zaburzenia. Wielość nieakceptowanych zachowań oraz zaburzonych sfer w rozwoju autystów nasuwają pytania o rodzaj pomocy oraz sposób odpowiedniej pracy edukacyjno-terapeutycznej dla danego dziecka, która okaże się właściwa i przyniesie zamierzone efekty. Za najlepszą formę terapii dziecka z autyzmem uznaje się terapię behawioralną, jednak
nie może to być jedyna droga, którą podąża terapeuta. Dodatkowo w pracy powinno się wykorzystywać metody wspomagające rozwój dziecka ze spektrum autyzmu, a są to m.in.:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
- Dogoterapia;
- Hipoterapia;
- Arteterapia;
- Muzykoterapia;
- Metoda integracji snsorycznej;
- Metoda Dobrego Startu
- Metoda Marianny Frostig;
- Metoda Marianny i Christophera Knillów;
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC;
- Metoda stymultaniczno - sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej;
- Metoda „Holding”;
- Metoda Domana;
- Trening umiejętności społecznych (TUS);
- Trening umiejętności praktycznych (TUP);
- Plany aktywności;
- i wiele innych.